Locatie

Erasmus Universiteit Rotterdam
Burgemeester oudlaan 50

More Info

Aanmelden
QR Code

Datum

mrt 28 2019

Tijd

Deuren zijn dicht wanneer sprekers aan het woord zijn
19:00 - 21:00

100% halal?

Zou de profeet (vrede zij met hem) vandaag de dag een flexitariër of vegetariër zijn? Hoe verhoudt de islamitische traditie zich tot hedendaagse visies over verantwoord eten? Kunnen we nog met een gerust hart een broodje shoarma eten? Kan halal vlees wel bestaan op de huidige productieschaal? Of je nou veganist, vegetariër, flexitariër of onveranderlijk carnivoor bent, wees erbij op donderdag 28 maart wanneer we deze vragen bespreken met Ustadha Anne Dijk van het Fahm Instituut en Abdelhakim Chouaati van Stichting Halalpolitie.

Het programma:
18:30  inloop
19:00 Voorwoord SV IQRA
19:05 Spreker 1
19:35 Pauze
19:50 Spreker 2
20:20 Vragen van publiek
21:00 Einde

Aanmelden via: https://100halal.eventbrite.nl

Zaal: Sanders 0-01

Comments 2

  1. Ik ben zeer blij om te lezen dat jullie van plan zijn een dergelijke lezing te houden. Halal eten is namelijk een grote issue vandaag de dag. We weten allen dat het eten van halal voedsel een zeer belangrijke positie in ons geloof heeft, echter zien we jammer genoeg dat vele moslims (en vooral de jongeren) vandaag de dag niet op de hoogte zijn van dit belang, of er veels te makkelijk over denken door te zeggen “je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken”, “als we zo streng gaan doen kunnen we niks meer eten” en “als hij zegt dat het halal is, kan je het gewoon eten”. Met IQRA’s bereik, is een optimale lezing om deze foutieve denkwijzen uit het hoofd van onze jeugd te zetten.

    Ik denk dat er inhoudelijk twee duidelijke scheidingen gemaakt moeten worden: halal eten vanuit een islamitisch perspectief en halal eten vanuit een wetenschappelijk perspectief. Ook kan de actualiteit aangehaald worden.

    Halal vanuit een islamitische perspectief:
    – Hier kan allereerst kort verteld worden hoe halal-slacht uitgevoerd dient te worden. Zeker niet onbelangrijk lijkt mij het uitleggen dat (en waarom) het kwalijk is om verdoving te gebruiken (en wellicht de kwalijkheid van de waterbadmethode voor pluimvee). Vooral gezien er de laatste tijd nieuwe “fatwa’s” op internet worden geplaats die aangeven dat machinale slacht zelfs toegestaan zou zijn, waar jammer genoeg vele jongeren in geloven.

    – Door voorbeelden te geven over hoe onze Profeet (s.a.v.) en de sahaba omgingen met halal-voedsel dient het belang van dit onderwerp aangekaart te worden. Naar mijn mening dient dit het grootste deel van de lezing te behelzen. Hierbij kunnen diverse hadiths en verzen aangehaald worden. Een islamitisch teologische spreker heeft hier uiteraard veel kennis over. Naar mijn mening dient het een spreker te zijn die niet enkel excelleert omtrent kennis, maar ook goed is in het overbrengen van zijn boodschap en emotioneel aanspreken van het publiek. Ik zou aanraden om niet voor een spreker te kiezen die zelf laks is omtrent halal/haram voedsel (gezien dit jammer genoeg steeds vaker voorkomt), ik weet dat de sprekers gelieerd aan de IUR meestal wel goed zijn geinformeerd omtrent de zorgvuldigheid met halal-voedsel.

    – Ook zal het heel handig zijn om bij dit onderwerp aan te halen hoe ons geloof kijkt jegens twijfelachtige zaken. Omtrent vele “halal” producten vandaag de dag kunnen we namelijk jammer genoeg niet stellig zeggen dat deze haram zijn, vooral omdat de meeste slachterijen relatief gesloten zijn omtrent hun wijze van slacht. Jammer genoeg gebruiken wij jongeren dit als een zondebok door te stellen dat ‘het vast wel halal zal zijn, want hij is moslim’ en ‘als het niet halal is, is de zonde toch op hem’ etc. Om dit soort argumenten weg te ruimen, dienen wij de jongeren bewust te maken van hun islamitische onderzoeksplicht, wat er op neer komt dat ze twijfelachtige zaken dienen te vermijden. Ons geloof is namelijk duidelijk omtrent halal en haram, en verwerpt al hetgeen hiertussen zit, namelijk de twijfelachtige zaken. Vooral gezien wij geloven in de sprituele negatieve impact van niet-halal voedsel op ons lichaam (wat tevens bekrachtigd wordt door de wetenschap) is het zeer belangerijk dat wij ook attent worden op het gebied van deze twijfelachtige zaken.

    Het islamitische oordeel omtrent terughoudendheid met buiten (halal) eten kan kracht bijgezet worden door wetenschappelijke bewijzen omtrent het nut van halal eten en de kwalijkheid van niet-halal geslacht voedsel. We weten namelijk dat met het doorsnijden van de halsslagader bij islamitisch slacht het grote deel van het bloed van het dier de lichaam verlaat, bij niet-halal geslacht voedsel daarentegen worden grote delen van het bloed opgenomen door het vlees zelf waardoor vele afvalstoffen in het vlees terecht komen, dit vervolgens nuttigen is ongezond. Dit kan verhelderd worden tijdens de bijeenkomst.

    Ook is het handig om deels de actualiteit er bij te betrekken. Hierbij kan bijvoorbeeld aangehaald worden dat er sinds 1 januari 2018 een nieuwe wetgeving geldt in Nederland, waardoor het halal-slachten volgens islamitische prinicipes vrijwel onmogelijk is geworden. Deze nieuwe wetgeving heeft tot vele discussies heeft geleidt of vlees in Nederland uberhaupt nog wel halal geslacht kan worden, en dat wij hierdoor het best deze twijfelachtige zaken kunnen vermijden. Ook kan er verteld worden over de halal-certificeren, waar jammer genoeg vele moslims te snel in geloven en het als goedkeuring gebruiken om op veel plaatsen te kunnen eten. Het is echter de vraag wie achter deze organisaties zitten en wat ze verstaan onder “halal” gekeurd. Hieromtrent verscheen onlangs nog een artikel op NOS getiteld ‘Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk’. Ten slotte kan bijvoorbeeld de onlangs verschenen uitspraak over een grote slachterij in gelderland die jarenlang halal-vlees verkocht zonder dat dit daadwerkelijk halal geslacht was aangehaald worden.

    Tot slot, het zou leuk zijn om een (islamitische) vegatarier of een moslim die zeer zorgvuldig omgaat met dit onderwerp uit te nodigen om kort te vertellen over hoe hij hiermee omgaat, voor velen lijkt het minderen van buitenshuis eten namelijk een moeilijke opgave terwijl dit zeker niet zo hoeft te zijn.

    Fijn dat er een optie wordt aangeboden waar wij kunnen meedenken met het evenement, succes!

  2. Een idee om ook een Facebook event aan te maken. Zo kunnen we vrienden en connecties makkelijker uitnodigen voor deze leerzame lezing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *